Home / מאמרים / הפחתת חיובים בהיטל השבחה

הפחתת חיובים בהיטל השבחה

מכרת נכס? בונה בית חדש? ביקשת אישור לבנות חנות ולא משרד? מזל טוב, אך עם כל אלו בחלק לא מבוטל מהמקרים מצורף מכתב חיוב מהוועדה המקומית ובצירוף שומת מקרקעין מטעמם וחשבון לחיוב בגין היטל השבחה.

אז מה ניתן לעשות כדי להקל על רוע הגזרה? האם יש דרך בה ניתן להפחית חיוב זה ומה הדרך לעשות זאת?

לאחר קבלת החיוב בהיטל ההשבחה ושומת הוועדה יש לפנות לשמאי מקרקעין מטעמכם אשר יערוך בדיקה מקיפה האם השומה והיטל ההשבחה שהוגשו לכם תואמים את המצב הקיים בפועל והאם ניתן לבצע הליך שיגרום להפחתת החיוב בשל כך, קיימות שלוש אפשרויות לפעול במטרה זו ואפרט אותן מיד.

הדרך הראשונה היא פנייה לתיקון שומה לאחר בחינת שומת הוועדה המקומית ומציאת טעויות בסיסיות בשומה המאפשרות פניה להליך של תיקון שומה, הליך זה אפשרי במידה והטעות חלה באחד מהפרמטרים הבאים:
פרטי המקרקעין שלגביהם נערכה השומה
הנתונים הפיזיים של המקרקעין
תכניות החלות על המקרקעין
הזכויות שיש לחייב במקרקעין.
במידה והטעות חלה באחד מאלו ניתן לפנות לוועדה לאחר מכן שמאי מטעמם יבדוק את העניין ויערוך שומה מתוקנת בהתאם.

ככל שלא חלו טעויות בפרטים מהרשימה לעיל ובחרתם להמשיך ולבחון את האפשרות להפחית את גובה החיוב נותרו שתי אפשריות שהן פנייה ל-"וועדת ערר לפיצויים והיטל השבחה" או פנייה ל-"שמאי מכריע".
ההחלטה לאיזה הליך לפנות מקורה בסיבה העיקרית בגינה אנו פונים להליך, בנסיבות שעיקרן "שמאיות" נפנה להליך המנוהל ע"י שמאי מכריע ואילו בנסיבות שעיקרן "משפטיות" נפנה להליך בוועדת הערר לפיצויים והיטל השבחה.
כיצד נדע מהן הנסיבות שבגינן אנו פונים להליך?
שמאי המקרקעין מטעמכם, לאחר בחינת שומת שמאי הוועדה ובחינת מכלול השיקולים הרלוונטיים יבצע הערכה ויחליט האם יש אפשרות ממשית להפחתת החיוב הנדרש, במידה וקיימת אפשרות ממשית שכזו השמאי מטעמכם יפנה להליך הנכון ואף יכין בעבורכם שומה המסבירה את הטענות העיקריות לפיהן נדרשת הפחתת החיוב.

בפניה להליך שמאי מכריע ההליך כולל פנייה למועצת שמאי המקרקעין ואשר ממנה שמאי מכריע לטיפול בבקשה, השמאי מטעמכם מגיש שומה לשמאי המכריע, לאחר הגשת המסמכים הנדרשים נקבע דיון בעניין הנכס, השמאי מטעמכם ושמאי הוועדה המקומית מנהלים דיון ומסבירים את טענותיהם מול השמאי המכריע, השמאי המכריע מבצע שומה מטעמו בהתייחס לדיון שנערך בפניו בשומתו מסכם השמאי המכריע את עיקרי אי ההסכמות בין השמאי מטעמכם ובין שמאי הוועדה וקובע את הדרך הנכונה לחישוב היטל ההשבחה ואת גובהו הסופי.

על החלטת השמאי המכריע ניתן לערר בהליך של וועדת ערר לפיצויים והיטל השבחה, אם זאת ההליך אינו מקובל ובפועל מתבצע רק כאשר ניתן להצביע על פגם מהותי בשומתו של השמאי המכריע.

בפנייה לוועדת הערר לפיצויים והיטל השבחה יש צורך לפנות לוועדה המחוזית הרלוונטית וזו מקבלת את עיקרי הטענות המשפטיות, בוחנת אותן ובודקת האם ישנן גם טענות שמאיות רלוונטיות שכן במידת הצורך יש למנות שמאי מכריע אשר יפעל במקביל לוועדת הערר וישמש לה כשמאי מייעץ, הוועדה תזמן דיון במהלכו יציגו מצד אחד הוועדה המקומית ומצידכם השמאי המלווה אתכם עו"ד מטעמכם את הטענות המשפטיות המהוות את עיקרי המחלוקת, הוועדה במידה ופנתה לייעוץ שמאי מייעץ תקבל את תשובתו ותכריע בעניין.

ולסיכום, ניתן לפנות להליכים של תיקון שומה, שמאי מכריע או וועדת ערר לפיצויים והיטל השבחה, בכל מקרה מומלץ להתייעץ בשמאי מקרקעין מקצועי מטעמכם.
מוזמנים לפנות אליי טלפונית או להשאיר פניה בדף צור קשר.

בהצלחה, ראובן שם-טוב, שמאי מקרקעין.

Top
Call Now Button